Γνωσιακή – Συμπεριφοριστική Θεραπεία (CBT)
 

"Οι άνθρωποι ενοχλούνται, όχι από τα γεγονότα, αλλά από τις αρχές και τις αντιλήψεις που διαμορφώνουν σχετικά με τα γεγονότα". - Επίκτητος.

 

Γνωσιακή – Συμπεριφοριστική Θεραπεία (CBT)

Οι περισσότεροι νομίζουμε ότι τα γεγονότα που συμβαίνουν μας οδηγούν να αισθανόμαστε ανάλογα. Κάτι τέτοιο δε συμβαίνει. Αυτό που μας διαφοροποιεί είναι τα νοητικά μας φίλτρα. Ο τρόπος δηλαδή, με τον οποίο έχουμε μάθει να τα νοηματοδοτούμε. Για τον καθένα μας είναι διαφορετικός και σμιλεύεται από τον τρόπο που μεγαλώσαμε, τους κανόνες που μάθαμε να έχουμε στη ζωή μας, τις αξίες, τις αρχές και τις εμπειρίες μας. Κάποιες φορές, τα φίλτρα μέσα από τα οποία βλέπουμε τη ζωή είναι παραμορφωτικά. Κάτι τέτοιο, είτε γίνεται αντικείμενο παρατήρησης από τους γύρω μας, είτε το αντιλαμβανόμαστε μόνοι, που λόγω της δυσφορίας νιώθουμε.

 

Παραμορφωμένα φίλτρα:

  • Είστε πολύ επικριτικός και αυστηρός με τον εαυτό σας , δεν του επιτρέπετε να κάνει λάθος, ενώ όταν αυτό συμβαίνει δημιουργείται η ανάγκη για αυτοτιμωρία.
  • Αναζητάτε να ανταποκρίνεστε τέλεια σε ότι αναλαμβάνετε. Δυσκολεύεστε να χαλαρώσετε και να νιώσετε ικανοποίηση εξαιτίας των υψηλών προσδοκιών.
  • Προτιμάτε να ελέγχετε καθετί που συμβαίνει γιατί οι άλλοι δε θα δώσουν την απαραίτητη προσοχή. Επιλέγετε να κάνετε τα πάντα μόνοι διότι αν δεν έχετε τον έλεγχο μπορεί όλα να καταρρεύσουν.
  • Νιώθετε ότι έχετε ελαττώματα εξαιτίας των οποίων οι άλλοι θα σας απορρίψουν. Προσπαθείτε να τα κρύψετε γιατί θεωρείτε ότι θα σας σχολιάσουν αρνητικά.
  • Κάνετε συνεχώς συγκρίσεις με τους γύρω σας και θεωρείτε ότι οι άλλοι είναι πάντα καλύτεροι από εσάς.
  • Προτιμάτε τη συναισθηματική απόσταση, αποφεύγετε τις σχέσεις που τείνουν να γίνουν πιο προσωπικές.
  • Υποχωρείτε στα θέλω των άλλων γιατί θέλετε να αποφύγετε τη σύγκρουση. Εάν κάτι τέτοιο συμβεί φοβάστε ότι δε θα είστε πια αγαπητός και αποδεκτός, κι οι άλλοι θα σας απορρίψουν.
  • Δυσκολεύεστε να πάρετε αποφάσεις για τη ζωή σας εάν δεν έχετε τη γνώμη των άλλων. Πιστεύετε ότι δεν έχετε την ικανότητα να είστε διαχειριστές τη ζωής σας χωρίς την καθοδήγηση τρίτων.
  • Σας απασχολεί έντονα μη συμβεί κάτι κακό σε εσάς ή τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Προσπαθείτε συνεχώς να αποτρέψετε να συμβεί κάτι τέτοιο καταναλώνοντας πολύ χρόνο και ενέργεια.
  • Αναζητάτε επιβεβαίωση από κάθε σχέση που έχετε ότι δε θα σας εγκαταλείψουν.
  • Είναι σημαντικό να έχετε πάντα δίκιο, ενώ όταν δέχεστε κριτική γεμίζετε θυμό. Είναι δύσκολο για εσάς να παραδεχτείτε το λάθος σας και να ζητήσετε συγγνώμη.
  • Αντιλαμβάνεστε ότι καθορίζεστε από τους άλλους, νιώθετε κενός.
  • Νιώθετε ότι είστε εγκλωβισμένος σε δυσάρεστες καταστάσεις στη ζωή σας, όπου δεν υπάρχει διαφυγή, κι ότι δεν έχετε τη δύναμη να τις αλλάξετε. Υπομένετε στη θλίψη σας και στη σκέψη ότι έτσι είναι τα πράγματα.
 

Με τη γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία (CBT):

  • Ανιχνεύουμε τα αίτια που μας έχουν οδηγήσει να σκεφτόμαστε με κάποιους από τους παραπάνω παραμορφωτικούς φακούς.
  • Εξηγούμε με ποιο τρόπο συντηρείται η ύπαρξή τους.
  • Βρίσκουμε εναλλακτικούς τρόπους σκέψης έτσι ώστε να βελτιώσουμε τη ζωή μας και να δώσουμε στον εαυτό μας τη δυνατότητα να πετύχουμε τους προσωπικού μας στόχους.

Created by makeitreal
Copyright © 2015 Ροζίνα Παλαιολόγου