Χριστουγεννιάτικο στρες και Γονείς. Πώς να το διαχειριστούμε;

Χριστουγεννιάτικο στρες & Γονείς. Πώς να το διαχειριστούμε;

Σύμφωνα με πρόσφατη αμερικανική έρευνα, φαίνεται ότι οι ενήλικες είναι πιθανότερο να αντιλαμβάνονται τις οικογενειακές υποχρεώσεις πιο στρεσογόνες σε σχέση με παλιότερα. Οι διαφημίσεις των μέσων μαζικής ενημέρωσης αυξάνουν τα προσδοκώμενα επίπεδα χαράς και ευχαρίστησης, που πρέπει να έχει καθένας από εμάς στο πνεύμα των εορτών, κάτι που είναι ιδιαίτερα αγχογόνο. Για τη διαχείριση αυτού, ενδεχομένως κάποιες φορές να καταφεύγουμε σε αναποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης όπως να τρώμε ή να πίνουμε υπέρμετρα ή και να δημιουργούμε κακές σχέσεις με τους γύρω μας.

 

Η Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία προτείνει στους Γονείς:

 
  • Ενίσχυση κοινωνικών επαφών.

Είναι αποδεδειγμένο ότι οι δυνατές, υποστηρικτικές σχέσεις μας βοηθούν να διαχειριστούμε τις δυσκολίες που προκύπτουν στη ζωή μας. Μπορούμε λοιπόν, να δούμε τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές ως ένα μέσο ώστε να επανασυνδεθούμε με τους ‘’θετικούς’’ ανθρώπους στη ζωή μας. Το να δεχθούμε βοήθεια και στήριξη από εκείνους που νοιάζονται για εμάς μπορεί να γίνει ιδιαίτερα ανακουφιστικό.

 
  • Συζήτηση για τους τρόπους εορτασμού.

Είναι βοηθητικό να συζητηθεί με τα παιδιά το γεγονός ότι δε γιορτάζουν όλες οικογένειες με τον ίδιο τρόπο. Άλλοι προτιμούν τις πιο ανοιχτές οικογενειακές συγκεντρώσεις, άλλοι τις πιο κλειστές κι άλλοι πάλι βγαίνουν έξω. Τα φαγητά που προτιμούν είναι διαφορετικά όπως και ο τρόπος που εκφράζει ο καθένας τα συναισθήματά του. Όχι μόνο δεν είναι κακό να είσαι διαφορετικός, αλλά είναι και πολύ ενδιαφέρον.

 
  • Θέστε προσδοκίες.

Θέστε ρεαλιστικές προσδοκίες για τα αναμενόμενα δώρα αλλά και χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες που θέλετε να κάνετε με την οικογένειά σας. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού μπορούμε να του μιλήσουμε για την αξία του χρήματος και της υπεύθυνης κατανάλωσης. Ταυτόχρονα, πρέπει να τιθασεύσουμε εμάς τους ίδιους, κι αντί να αναλαμβάνουμε να φέρουμε εις πέρας τα πάντα, να αναλαμβάνουμε τα πιο σημαντικά για την περίοδο των Χριστουγέννων, και να τα διεκπεραιώνουμε βήμα προς βήμα.

 
  • Κρατάμε τη προοπτική των πραγμάτων.

Στην τελική, η περίοδος των εορτών είναι μικρή. Δε χρειάζεται να τακτοποιηθούν όλα μέσα σ’ αυτή την περίοδο. Μπορούμε να αναρωτηθούμε ‘’ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να μας συμβεί την περίοδο αυτή’’ και να διαπιστώσουμε ότι οι χειρότεροι φόβοι μας πιθανότατα να μη συμβούν. Αλλά και αν όντως γίνουν πραγματικότητα, θα επιστρατεύσουμε τις δυνάμεις μας και τη βοήθεια των φίλων μας για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Θα υπάρχει χρόνος και μετά το πέρας των εορτών να κάνουμε όσα δεν προλάβαμε ή προσπεράσαμε το διάστημα αυτό.

 
  • Φροντίστε τον εαυτό σας.

Καίριας σημασίας είναι να δίνουμε προσοχή στις δικές μας ανάγκες και συναισθήματα την εορταστική αυτή περίοδο. Να επιλέξουμε καταστάσεις που προσφέρουν χαρά, διασκέδαση και χαλάρωση σε εμάς και στις οικογένειές μας. Το να κρατάμε το μυαλό μας και το σώμα μας υγιές, μας δίνει τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε σε δύσκολες καταστάσεις, όταν αυτές προκύπτουν. Πάρτε την οικογένειά σας και βγείτε στη φύση για ένα χειμωνιάτικο περίπατο, κοιμηθείτε σωστά, αποφύγετε την έκθεση στην τηλεόραση και στις διαφημίσεις της!

 

Πώς μπορεί να βοηθήσει ο ψυχολόγος;

Σε περίπτωση που το άγχος των εορτών συνεχίζει, αναζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Μπορεί να σας βοηθήσει, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα και δημιουργώντας ένα πλάνο δράσης για την επίλυσή του. Ψυχολόγοι γνωσιακής – συμπεριφοριστικής προσέγγισης είναι εκπαιδευμένοι στο να εστιάζουν στο εδώ και τώρα.

 

Βοηθήστε τον εαυτό σας, όχι μόνο για χαρούμενες εορτές, αλλά για χαρούμενες ζωές.

Created by makeitreal
Copyright © 2015 Ροζίνα Παλαιολόγου